Geometria kół – co to jest i dlaczego jest taka ważna?
– Geometria kół to ogólne określenie konfiguracji kilku parametrów wpływających na ustawienie koła względem pojazdu czy podłoża.
– Parametry geometrii kół określa producent
– Jej utrzymanie wpływa na bezpieczeństwo, komfort i kierunek jazdy, a także na zużycie elementów.
Na geometrię kół składa się kilka ustawień
– Zbieżność kół jest głównym parametrem geometrii. Jest to Stopień w jakim położone są względem siebie koło lewe i prawe (Koła zbieżne kierują się do wewnątrz, a rozbieżne (zbieżność ujemna)) na zewnątrz. Nieodpowiednie ustawienie powoduje zużycie opon przy jeździe na wprost oraz niepoprawne ustawienie kół do zakrętów.
– Kąt pochylenia (nachylenia) kół. Kąt pomiędzy płaszczyzną koła i osią pionową. Wartość dodatnia oznacza, że górna część koła odchyla się na zewnątrz. Wartość ujemna – koło pochyla się do wewnątrz.
– Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
– Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
– Promień zataczania.
Ustawianie geometrii 3d auta – jak?
Geometrię kół ustawia się w wyspecjalizowanych warsztatach. Używany jest dedykowany i nie najprostszy w obsłudze sprzęt, a jego ustawianie mierzone jest najczęściej za pomocą wiązki laserowej, która ma wysoką dokładność.
Każdy producent samochodu ma swój sposób na korekcję ustawienia kół np .:
– poprzez obrót przeciwnakrętką na drążku kierowniczym
– poprzez zmianę długości drążka zbieżności
– Za pomocą odpowiedniego dokręcenia śruby wahacza.
Wszystkie wyżej wymienione elementy muszą być przede wszystkim ruchome i nic nie może odbierać możliwości ich regulacji jak np. korozja
Poprawne ustawienie geometrii nie zawsze jest możliwe np. gdy :
– Są nadmierne luzy zawieszenia wywołane zużyciem silentblocków wahacza (tj.metalowo-gumowych tulei)
– Zużyte są sworznie wahaczy czy drążków kierowniczych i końcówek drążków kierowniczych.
– Odkształcone są elementy (np. po wjechaniu w dziurę lub po kolizji) a to może w efekcie powodować tak wysoki stopnień błędu geometrii, że nie uda się jej skorygować w zakresie fabrycznej regulacji.
Kontrola i ustawianie geometrii kół 3D – Kiedy ?
Geometrię kół należy kontrolować regularne, raz na rok. Występuje też kilka przypadków, po których zaleca się kontrolę i ewentualną korektę geometrii:
– po zamontowaniu kompletu nowych opon;
– po naprawie zawieszenia (np. wymiana wahaczy);
– po naprawie układu kierowniczego (np. wymiana końcówek drążków kierowniczych);
– po kolizji lub wypadku;
– po wjechaniu w większą dziurę;
– gdy samochód ściąga w jedną ze stron;
– przy nadmiernym lub nierównomiernym zużyciu bieżnika opon.
Dlaczego poprawne ustawienie kół w aucie jest tak ważne ?
Ponieważ nie istnieje jedna uniwersalna zasada konfiguracji ustawienia geometrii kół 3D dlatego każdy producent samochodu ustala ją pod względem budowy podwozia danego modelu jak również często uwzględniane są też takie kryteria jak wersja silnika, czy nawet zawieszenie.
Dzięki ustawieniu odpowiedniej geometrii kół:
– Samochód nie ściąga na boki oraz zachowuje odpowiedni tor podczas jazdy na wprost i w zakrętach.
– Przy jeździe na wprost, kierownica ustawiona jest także na wprost.
– Opony nie zużywają się nadmiernie i eksploatują się równomiernie. Wydłuża to żywotność opon oraz ogranicza hałas w trakcie jazdy.
– Elementy zawieszenia oraz układu kierowniczego nie zużywają się przedwcześnie.
– Spalanie paliwa nie zostaje zwiększone poprzez dodatkowy opór toczenia.
– Komfort jazdy autem pozostaje na wysokim poziomie.
– Zachowane jest bezpieczeństwo jazdy: w przypadku ostrego hamowania lub nagłych manewrów, samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.
Ustawianie zbieżności kół Rzeszów
Sprawdzanie zbieżności i geometrii kół
Jeżeli jesteś zainteresowany sprawdzeniem zbieżności kół lub ustawieniem zbieżności kół w swoim samochodzie zapraszamy do KONTAKTU z naszym serwisem samochodowym. Umów się na wizytę w naszym autoryzowanym serwisie samochodów Nissana w Autonix Rzeszów ul. Rejtana 67.
Sprawdzanie geometrii kół – Autonix Rzeszów