Co oznaczają literki i cyferki na oponach?
Wyjaśnienie oznaczeń na oponach
Opony to kluczowy element wpływający na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także wydajność paliwową pojazdu. Na ich bokach można zauważyć różne symbole, cyfry i litery, które dostarczają ważnych informacji o rozmiarze, rodzaju, parametrach i właściwościach danej opony. W tym artykule wyjaśniamy, jak czytać oznaczenia opon i co one oznaczają.
1. Rozmiar opony
Najważniejsza informacja na oponie, np. 205/55 R16 91V, opisuje jej rozmiar i podstawowe parametry:
205 – szerokość opony w milimetrach, mierzona od jednej krawędzi bieżnika do drugiej. W tym przypadku opona ma szerokość 205 mm.
55 – profil opony, czyli stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Wartość 55 oznacza, że wysokość ściany bocznej to 55% szerokości opony, czyli w tym przypadku około 112,75 mm.
R – oznaczenie konstrukcji radialnej, czyli najczęściej stosowanej konstrukcji opony, w której warstwy kordu biegną promieniowo (prostopadle do kierunku toczenia).
16 – średnica felgi, na jaką opona jest przeznaczona, podawana w calach. W przykładzie opona pasuje na felgę o średnicy 16 cali.
2. Indeks nośności (Load Index – LI)
Liczba, która znajduje się po rozmiarze opony, np. 91, oznacza indeks nośności. Informuje ona o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu, jakie może wytrzymać opona przy maksymalnej prędkości. Wartość 91 oznacza, że opona może przenosić ciężar 615 kg.
Najczęściej spotykane indeksy nośności i ich odpowiadające wartości wagowe:
85 – 515 kg
91 – 615 kg
94 – 670 kg
98 – 750 kg
Wartość indeksu nośności należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
3. Indeks prędkości (Speed Index – SI)
Kolejna litera po indeksie nośności, np. V, to indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość, z jaką można bezpiecznie poruszać się na danej oponie. Litery oznaczają odpowiednie prędkości, które są określone w km/h:
T – do 190 km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W – do 270 km/h
Y – do 300 km/h
Z – powyżej 240 km/h
Wybór indeksu prędkości powinien być dostosowany do maksymalnych osiągów pojazdu.
4. Symbol DOT
Oznaczenie DOT (Department of Transportation) to standard amerykańskiego Departamentu Transportu, który gwarantuje zgodność opony z wymaganiami bezpieczeństwa. Po oznaczeniu DOT widnieje kod składający się z 12 znaków (cyfr i liter), gdzie ostatnie cztery cyfry określają tydzień i rok produkcji opony. Przykład:
DOT X9AB 37 21 – ostatnie cztery cyfry „3721” oznaczają, że opona została wyprodukowana w 37. tygodniu 2021 roku.
5. Oznaczenia M+S i 3PMSF
M+S (Mud and Snow) – oznaczenie opon przeznaczonych do jazdy po błocie i śniegu, wskazujące na ich lepsze właściwości trakcyjne w zimowych warunkach. M+S jest stosowane na oponach całorocznych i zimowych.
3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) – symbol płatka śniegu na tle górskich szczytów oznacza, że opona przeszła testy zimowe i spełnia wymagania bezpieczeństwa do jazdy w ekstremalnych warunkach zimowych.
6. Oznaczenia związane z poziomem hałasu
Na oponach umieszczane są także informacje dotyczące emisji hałasu:
Symbol jednej, dwóch lub trzech fal – obrazuje poziom hałasu opony. Im więcej fal, tym głośniejsza opona.
Wartość hałasu podawana jest w dB i może być pomocna dla kierowców szukających cichych opon.
7. Oznaczenia dodatkowe
Na oponach można znaleźć dodatkowe oznaczenia, które mogą wskazywać na specjalne cechy opony:
XL (Extra Load) – opony wzmocnione, wytrzymujące większe obciążenie niż standardowe.
RF (Reinforced) – również oznaczenie opony wzmocnionej, wytrzymującej większe obciążenie.
ZR – oznacza oponę radialną przystosowaną do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h.
Run Flat – opony o konstrukcji umożliwiającej dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia, zazwyczaj do 80 km z prędkością ograniczoną do 80 km/h.
Najważniejsze oznaczenie na oponach ważne dla kierowcy i jak je czytać
Oznaczenia na oponach to kluczowe informacje dla każdego kierowcy. Pozwalają one dobrać odpowiednią oponę do swojego pojazdu oraz utrzymać pełne bezpieczeństwo i komfort jazdy. Znajomość tych symboli jest szczególnie ważna przy zakupie nowych opon, aby uniknąć wyboru nieodpowiednich parametrów i zapewnić właściwą eksploatację opon przez długi czas.