Czym jest WLTP

Czym jest WLTP? Skrót WLTP przy jego pomcy określa się zużycie paliwa samochodów spalinowych, a także zapotrzebowanie na energię elektryków i ich zasięg.

Czym jest WLTP i jak wygląda procedura testowa?

Nazwa WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure ( w tłumaczeniu na język polski oznacza to Światową Zharmonizowaną Procedurę Testowania Lekkich Pojazdów). Służy ona do określenia zużycia paliwa i poziomu emisji dwutlenku węgla oraz zasięgu pojazdów spalinowych i z napędem elektrycznym.

Procedura WLTP weszła w życie w 2017 roku i jest następcą testu NEDC (New European Driving Cycle – Nowy Europejski Cykl Jazdy), który istniał od 1980 roku.

Co miało na celu wprowadzenie WLTP?

Głównym priorytetem było zastosowanie technik, które bardziej odpowiadałaby sposobowi użytkowania samochodów przez konsumentów dzięki czemu dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery byłyby zbliżone do tych rzeczywistych.

WLTP: na czym polega?

WLTP to test laboratoryjny, któremu muszą być poddane wszystkie nowe samochody osobowe, oferowane na europejskim rynku. W ten sposób powstają oficjalne dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery przez dany model. Następnie informacje te stanowią dane, która widnieje w parametrach technicznych danego auta.

W stosunku do wcześniejszej normy NEDC, test jest dłuższy (30 zamiast 20 minut) ma również większą ilość przyspieszeń i hamowań, charakteryzuje się wyższymi prędkościami, a także krótszym czasem postoju. Ponadto przy homologowaniu samochodu uwzględnia się m.in. wyposażenie dodatkowe, które wpływa na jego masę, a nawet aerodynamikę.

W efekcie nowa procedura testowa w sposób zbliżony do rzeczywistego i oddaje zachowanie auta podczas standardowego użytkowania. Samochód osiąga w nim wyższą prędkość maksymalną, a pod uwagę brane są różne scenariusze: miejski, pozamiejski, autostradowy. Poza tym pojazd jest poddawany procedurze testowej w realnych temperaturach otoczenia.

Sam test odbywa się na hamowni podwoziowej. Wyróżnia się następujące etapy:
• przyspieszenie
• hamowanie
• gdy pojazd stoi

Inne kwestie na które zwracana jest uwaga to:
• opory toczenia
• opory powietrza
• różne kombinacje silnika i skrzyni biegów
• wyposażenie dodatkowe

Testerzy badają najlżejszy i najcięższy wariant danego modelu kolejno stosują wzór matematyczny, który pozwala określić wartości zużycia paliwa dla pozostałej gamy. Ważnym jest, że każdy pojazd przechodzi identyczny cykl testowy, dzięki czemu klienci mogą łatwo porównywać uzyskane dane.

Cztery zakresy prędkości

Cykl WLTP podzielono na cztery różne zakresy prędkości – w każdym auto uzyskuje inną prędkość maksymalną. Mamy więc zakres:
• niski – do 56,6 km/h
• średni – do 76,6 km/h
• wysoki – do 97,4 km/h
• bardzo wysoki – do 131,3 km/h

Powyższe fazy jazdy symulują odpowiednio scenariusze:
• miejski
• podmiejski
• wiejski
• autostradowy.

Podział procentowy na miejski/pozamiejski wynosi 52 do 48%.

Dane uzyskane w danej fazie są uśredniane –i tu otrzymujemy średnią wartość WLTP.

Właśnie ta średnia wartość stanowi główny punkt odniesienia przy porównywaniu poszczególnych modeli samochodów. Dzieje się tak, ponieważ przy określaniu średniej wartości bierze się pod uwagę różne scenariusze jazdy, aby uzyskać realistyczne oszacowanie zużycia paliwa przez pojazd podczas normalnego użytkowania.

Jeśli jednak ktoś głównie wykorzystuje samochód w ściśle określonych, specyficznych warunkach, dla niego bardziej przydatne będą poszczególne zakresy WLTP. W przypadku, gdy podróżuje głównie autostradami, szczególnie wartościowy będzie zakres bardzo wysoki.

Dla osoby, jak np. taksówkarz, która używa samochodu przede wszystkim po mieście, najważniejszy będzie niski zakres prędkości.

WLTP: dwa zasięgi w przypadku aut elektrycznych

Nie tylko samochody benzynowe ale również elektryki poddaje się tym samym testom, W ten sposób określa zużycie energii elektrycznej w danych cyklach jak i zasięg, zgodny z procedurą WLTP.

W przypadku elektryków pod uwagę bierze się też drugą ocenę czyli zasięg WLTP w cyklu miejskim. Wynika to z faktu, że auta na prąd są zaopatrzone w wydajne układy rekuperacji, które odzyskują energię podczas zwalniania/hamowania i następnie zasilają nią akumulator trakcyjny.

Oficjalne dane, uzyskiwane w ramach cyklu WLTP są na pewno bardziej realistyczne niż te osiągane w NEDC. Niektórzy jednak zarzucają im, że średnio okazują się zaniżone o 10% w przypadku zużycie paliwa/energii i zawyżone o tę samą wartość w przypadku zasięgu elektryków.

Źródło: Serwis ogłoszeń OtoMoto.pl (News)