Nissan Sunny

Nissan Sunny to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii marki Nissan. Produkowany przez ponad 40 lat (1966–2006), Sunny stał się symbolem niezawodności, praktyczności i przystępności. Model ten przeszedł wiele zmian, dostosowując się do zmieniających się potrzeb klientów i rynków na całym świecie.

 

Powstanie Nissana Sunny

 

Historia Nissana Sunny zaczęła się w 1966 roku, kiedy Nissan (wówczas funkcjonujący jako Datsun na rynkach zagranicznych) wprowadził model mający konkurować z małymi samochodami europejskimi i amerykańskimi. Sunny miał być przystępnym cenowo, oszczędnym i niezawodnym pojazdem, który trafi do szerokiego grona odbiorców. Pierwsze generacje były dostępne w różnych wersjach nadwoziowych, takich jak sedan, coupé i kombi, co pozwalało spełniać różnorodne oczekiwania klientów.

 

Generacje Nissana Sunny

 

Pierwsza generacja Nissana Sunny(B10, 1966–1970)

 

Debiutujący w 1966 roku Datsun Sunny 1000 (oznaczenie B10) był kompaktowym samochodem napędzanym silnikiem benzynowym o pojemności 1.0 l (A10) i mocy 62 KM. Był to prosty, ekonomiczny samochód, który szybko zyskał popularność. Dostępny jako sedan i kombi, Sunny B10 zdobył reputację niezawodnego i praktycznego auta.

 

Druga generacja  Sunny (B110, 1970–1973)

 

Sunny B110, wprowadzony w 1970 roku, był większy i bardziej nowoczesny. Oferowano go jako sedan, coupé i kombi. Największą nowością były nowe silniki serii A o pojemnościach od 1.2 do 1.4 l, które oferowały większą moc przy zachowaniu oszczędności paliwa. B110 stał się popularny na rynkach eksportowych, szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie sprzedawano go pod marką Datsun.

 

Trzecia generacja Nissan Sunny (B210, 1973–1977)

 

Model B210 był odpowiedzią na rosnące wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wyposażony w silniki o pojemności 1.2, 1.3 i 1.4 l, B210 był bardziej wydajny i komfortowy. Był to jeden z najlepiej sprzedających się modeli Datsuna w latach 70., szczególnie w USA, gdzie zasłynął dzięki swojej niezawodności i niskim kosztom eksploatacji.

 

Czwarta generacja Nissan Sunny (B310, 1977–1981)

 

B310 przyniósł bardziej nowoczesny design oraz nowe wersje nadwoziowe, w tym hatchback. Wprowadzono również bardziej zaawansowane silniki, takie jak 1.5 l, a także wersje z napędem LPG, co czyniło Sunny atrakcyjnym dla użytkowników flotowych.

 

Piąta generacja Sunny (B11, 1981–1985)

 

Sunny B11 był pierwszym modelem opartym na platformie przednionapędowej. Był dostępny w wersjach sedan, kombi i hatchback. Wprowadzono również pierwsze silniki wysokoprężne w gamie Sunny, co zwiększyło jego popularność na rynkach europejskich. Silniki benzynowe obejmowały pojemności od 1.3 do 1.5 l, a diesle miały pojemność 1.7 l.

 

Szósta generacja Nissan Sunny (B12, 1986–1990)

 

B12 wprowadził bardziej aerodynamiczny design oraz nowe technologie, takie jak wtrysk paliwa w wybranych modelach. Oferta silników obejmowała jednostki benzynowe (od 1.3 do 1.8 l) oraz diesla o pojemności 1.7 l. W tej generacji dostępna była również wersja Sunny GTI z dynamicznym silnikiem SR20DE o mocy 140 KM.

 

Siódma generacja NIssana Sunny (B13, 1990–1994)

 

B13 był kompaktowym i wszechstronnym samochodem, który zdobył uznanie zarówno w wersjach podstawowych, jak i sportowych. Najbardziej znaną odmianą był Sunny GTI-R – rajdowa wersja z napędem na cztery koła i turbodoładowanym silnikiem SR20DET o mocy 220 KM, homologowana do rajdów WRC.

 

Ósma generacja (B14, 1994–1998)

 

B14 przyniósł bardziej zaokrąglony design oraz większy nacisk na komfort i bezpieczeństwo. Gama silników obejmowała jednostki benzynowe od 1.3 do 1.8 l oraz diesla o pojemności 2.0 l.

 

Dziewiąta generacja (B15, 1998–2006)

 

B15 była ostatnią generacją Sunny produkowaną pod tą nazwą. Wyróżniała się nowoczesnym designem oraz lepszym wyposażeniem. Silniki obejmowały jednostki benzynowe o pojemnościach od 1.3 do 1.8 l oraz wysokoprężne 2.2 l.

 

Silniki w Nissanie Sunny

 

Na przestrzeni lat Sunny był wyposażany w szeroką gamę silników:

– Seria A: benzynowe silniki o małych pojemnościach (1.0–1.4 l).

– Seria E: bardziej nowoczesne jednostki benzynowe (1.3–1.8 l).

– Seria SR: silniki sportowe, w tym SR20DE i SR20DET.

– Diesle CD17 i CD20: ekonomiczne jednostki wysokoprężne.

 

Nissan Sunny przez dziewięć generacji był symbolem niezawodności, ekonomiczności i uniwersalności. Dzięki szerokiej gamie silników i wersji nadwoziowych trafił w gusta milionów klientów na całym świecie. Choć produkcja Sunny zakończyła się w 2006 roku, jego dziedzictwo żyje w innych modelach Nissana, takich jak Almera czy Sentra.

 

Jeżeli poszukujesz serwisu do Nissana Sunny lub części zamiennych lub oryginalnych zapraszamy do KONTAKTU. Pomożemy dobrać odpowiednie części do specyfikacji Twojego samochodu oraz w razie takiej konieczności wykonamy jego przegląd lub naprawę.

 

Serwis Nissana Sunny – Autonix Rzeszów